مجسمه ابوالهول و افسانه‌های اسرارآمیز
نوشته شده توسط : مجله دلتا
ابوالهول یک هیولای سنگی است که با سری به شکل انسان، اندامی شبیه شیر دارد که بر زمین نشسته و پنجه‌هایش را جلو گذاشته است.
مجسمه ابوالهول

مجسمه بزرگ ابوالهول (Great Sphinx) که بخش زیادی از عمر خود را زیر شن‌های بیابان‌های مصر گذرانده، همواره با رمز و رازهایی حول خود دست به گریبان بوده و گمانه زنی‌های زیادی در مورد قدمت و هدف از ساخت، روش ساخت، سالن‌ها و دالان‌های مخفی درونی، نقشش در پیشگویی‌ها و ارتباط با اهرام ثلاثه مصر، روبرو بوده . این مجسمه به اندازه کشف راز ساخت اهرام ثلاثه مصر، پای بسیاری از افراد ماجراجو را به قاهره کشانده است. مجله دلتا را با معرفی مجسمه ابوالهول ورق بزنید.

درباره مجسمه

این پیکره سنگی در فلات جیزه در حدود ۱۰ کیلومتری غرب قاهره و سواحل غربی رود نیل واقع شده است. این بنای تاریخی  به جا مانده از دوران باستان، طولی به اندازه ۷۳.۵ متر و ارتفاعی تا ۲۰ متر دارد.

دلیل قرار گرفتن مجسمه ابوالهول رو به شرق و محل طلوع آفتاب این که پادشاهان و فرعون های مصر به عنوان نمادی از خدای آفتاب، این مجسمه را می پرستیدند و آن را “هورم اخت” به معنای هوروس افق می‌نامیدند. هوروس یکی دیگر از خدایان مصر باستان بود که به عنوان خدای آفتاب و آسمان شناخته می شد. این خدای خیالی، در صورت شبیه عقاب و در بدن، شبیه انسان است.

مجسمه با گذشت سال‌ها فرسایش، آسیب جدی دیده است. باستان‌شناسان با یافتن رگه‌هایی از رنگ‌های اولیه در نزدیکی گوش آن بر این باورند که صورت ابوالهول در ابتدا به رنگ سرخ تیره بوده است و لوح‌های حکاکی شده سنگی که بین دست‌های مجسمه قرار دارد، توسط فراعنه برای ادای احترام به خدای خورشید در این مکان قرار گرفته شده است.

اهرام جیزه

افسانه محافظت از مجسمه ابوالهول

باستان شناسان با یافتن لوحی گرانیتی در میان دستهای مجسمه پی بردند که ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، فرعون توثموسیس پانزدهم (Tuthmosis IV) اولین قدم را برای بازسازی مجسمه ابوالهول برداشت. آنها بر این باورند که فرعون پس از شکار و برای رفع خستگی زیر این مجسمه به خواب می‌رود و در خواب می‌بیند که این غول عظیم الجثه به دلیل شن هایی که در اطرافش قرار دارد در حال خفه شدن است. مجسمه ابوالهول در خواب به او وعده می‌دهد که اگر او را از دل شن ها بیرون آورد، حکومت مصر علیا و سلفی را به طور کامل به دست خواهد آورد.

در جریان خاک برداری در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی در اطراف مجسمه ابوالهول، باستان شناسان مصری دیوارهای گلی بزرگی را یافتند که قسمتی از این دیوار به طول ۱۳۲ متر در اطراف مجسمه ابوالهول قرار گرفته است. آنها معتقدند که این دیوار توسط فرعون توثموسیس پانزدهم و پس از خواب معروف اش برای حفاظت از ابوالهول در برابر مدفون شدن آن زیر شن‌ها و حفاظت در برابر بادهای شنی ساخته شده است.

Great Sphinx

عجایب

یکی دیگر از عجایب این هیولای سنگی، نداشتن بینی است. در سال ۱۷۹۸ وقتی که ناپلئون به مصر می‌رسد آن را بدون بینی می‌یابد. مستندات و نقاشی‌های قبل از قرن هجدهم از این مجسمه نشان می‌دهد که بینی ابوالهول مدت‌ها قبل از فتح مصر به دست ناپلئون از بین رفته است. گمانه زنی های مختلفی در این باره وجود دارد. یکی از مهمترین آنها این است که بینی این مجسمه در قرن هشتم میلادی توسط یک صوفی که ابوالهول را یک بت و توهین کننده به مقدسات می‌دانست از بین برده شده است.

اهرام جیزه مصر

با وجود تمام تحقیقات انجام شده برای یافتن دلایل نامتناسب بودن سر این مجسمه نسبت به بدنش و راه‌ها و دالان‌های مخفی متعلق به این مجسمه همچنان منشا و هدف از ساخت مجسمه ابوالهول در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با مقاصد گردشگری بیشتر می‌توانید “دیوار چین؛ سازه‌ای پر رمز و راز” را مطالعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: